Wednesday 19 August 2009

wspomnieniem o Warmii... część I

niedaleko Lidzbarka Warmińskiego, wśród urodzajnych pól, kwietnych łąk i dziewiczych lasów stoi klasztor. otoczony kamiennym murem i szpalerem starych drzew, kryje w sobie zabytkową barokową świątynię z malowniczymi krużgankami i przepiękny ogród. miejsce to często nazywane jest Częstochową północy. Stoczek Klasztorny (dziś sanktuarium maryjne księży marianów, dawniej warmińska siedziba bernardynów), bo o nim mowa, jest miejscem pielgrzymek wszystkich tych, którzy szukają ukojenia dla duszy u stóp przecudnego obrazu Matki Bożej Królowej Pokoju, lecz bardziej znany jest ze swej smutnej historii - tu bowiem w latach 50-tych więziony był ksiądz Kardynał Stefan Wyszyński.
położenie klasztoru i jego malownicze architektoniczne walory cenią także artyści malarze, którzy chętnie przyjeżdżają do Stoczka na letnie plenery malarskie. zresztą trudno się oprzeć urokowi tego miejsca, wystarczy o świcie przejść się klasztornymi krużgankami by na długo zostać zauroczonym przedziwną grą świateł panującą w tym zacisznym miejscu. albo przespacerować się cienistą aleją grabową wzdłuż starych murów klasztoru - miejscem spacerów Kardynała Wyszyńskiego.
ja także poddałam się urokowi tego miejsca, można powiedzieć uzależniłam się. zaczarowały mnie tutejszy spokój i cisza, piękno przyrody, bliskość człowieka i natury. poddałam się powoli płynącemu, ignorującemu cywilizację czasowi. niespiesznie zwiedzałam park i klasztor delektując się jego detalami i codziennie odkrywając dla siebie coś nowego. tak powstała fotograficzna kolekcja pocztówek ze Stoczka oraz dwa obrazy. ale o tym następnym razem...
dziś w zbliżeniu otoczenie klasztoru, park, ogród, warzywniak
















3 comments:

Anna Lechowska "Figa" said...

już pisałam kiedyś, że uwielbiam Twoje "składaki"
chętnie tu zaglądam, bo lubię poczuć te klimaty
ogrodowo-wiejsko-wakacyjne
można odpocząć
Twoje podróżowanie po Warmii i Mazurach także interesujące
:o)

peggykombinera said...

przepiękne zdjęcia!
"część I" - czyli będą kolejne :-) czekam na następne partie :-)

enchocolatte said...

tak ciąg dalszy nastąpi!
zabiorę Was w fotograficzną podróż po przepięknej Warmii - kolejnym magicznym zakątku naszego kraju!